sobota, 9 czerwca 2012

24. Deklaracja - Gemma Malley

Tytuł: Deklaracja
Autor: Gemma Malley
Stron: 311
Wydawnictwo: Wilga
Tytuł oryginału: The Declaration


Wynaleziono lek na nieśmiertelność. Czy nie każdy by chciał aby istniał taki lek na wszystkie choroby, nieszczęścia na Ziemi i życie wieczne? Tak się właśnie dzieje w "Deklaracji", ale po wynalezieniu tego antidotum planeta zaczyna się przeludniać i brakuje miejsca dla nowych ludzi. Dlatego w roku 2080 rząd wprowadza Deklarację, która zabrania posiadania dzieci, a dla nielegalnie urodzonych zostaje stworzony specjalny ośrodek dla tzw nadmiarów- którzy nie mają prawa istnieć. Jedyne co nadmiary mogą zrobić by odkupić grzechy swoich rodziców to ciężko pracować by stać się wartościowym zasobem i nie być takim obciążeniem dla Matki Natury. Wizję przerażającego świata w przyszłości pokazała nam Gemma Malley w "Deklaracji".

„Wiem, że musimy cieszyć się każdą chwilą, bo nie będziemy tutaj wiecznie. 
I nawet nie chciałabym żyć wiecznie, bo kiedy mamy pewność, że coś się skończy, to bardziej to doceniamy, chcemy smakować każdy moment”

Jest rok 2140, główna bohaterka  nadmiar Anna ma piętnaście lat i odkąd pamięta znajduje się w ośrodku dla dzieci nielegalnie urodzonych- Grange Hall. Anna uczy się tu posłuszeństwa oraz wszystkiego co przyda jej się w przyszłości aby mogła służyć w domu Legalnych. Dziewczyna jest pogodzona z tym, że przetrzymywanie dzieci w takim ośrodku i bicie ich oraz zamykanie w izolatce za nieposłuszeństwo jest właściwe. Przecież nadmiary takie jak ona nie mają prawa istnieć więc powinny grzecznie usługiwać legalnym starając się nie rzucać się w oczy. Pani Pincent główna przełożona zakładu, sprawuje władze nad nadmiarami i wypełnia swoje obowiązki najlepiej jak potrafi, dlatego żaden nadmiar nie ma wątpliwości co do tego, że jego rodzice byli egoistami próbując oszukać Matkę Naturę,  wydając na świat nielegalne dziecko. To nie powinno mieć miejsca, dlatego nadmiar Anna nienawidzi za to swoich rodziców i stara się odkupić ich grzechy. Pewnego dnia cały system wartości Anny się zmienia gdy do ośrodka trafia Peter, chłopak w jej wieku, co się rzadko zdarza gdyż w większości trafiają tu dzieci bardzo małe. Skoro jest w wieku Anny to oznacza, że piętnaście lat spędził na Zewnątrz i wiele wie o świecie poza murami Grange Hall. Okazuje się bowiem, że Peter zna rodziców Anny i przybył tu specjalnie dla niej. Tylko dlaczego?

Narracja w książce jest prowadzona na dwa sposoby. W pierwszym możemy czytać pamiętnik Anny, która dzieli się z nami swoimi przemyśleniami. Na początku możemy zauważyć jak bardzo wpływają na nią zasady panujące w ośrodku,  jak się im poddaje oraz jak łatwo można manipulować młodą osobą, wmawiając jej co jest dobre a co złe. Anna zdaje się nie myśleć jasno, według niej bicie, poniżanie oraz inne okrutne kary wcale nie są złe, wręcz przeciwnie. Dziewczyna pragnie stać się wartościowym zasobem dlatego zawsze stara się wypełniać swoje obowiązki najlepiej jak potrafi i jest zawsze ułożona i pomocna.
Drugi sposób to narracja trzecioosobowa, a tu Gemma Malley pokazuje nam nie tylko świat przedstawiony okiem Anny, ale także innych bohaterów. Dzięki tej narracji możemy dokładnie przyjrzeć się akcji w książce.

Autorka wspaniale wykreowała bohaterów, tak że każdy z nich jest inny i interesujący na swój sposób. Możemy się spotkać z okrutną i bezwzględną panią Pincent, odważnym i opiekuńczym Peterem oraz Anną, która przechodzi tu znaczącą przemianę- z cichej i ułożonej dziewczynki, zmienia się w dojrzałą, pewną siebie i walczącą o przetrwanie osobę.

Myślałam, że "Deklaracja" będzie to tylko kolejna młodzieżówka, a wcale tak nie było. Jestem bardzo miło zaskoczona, bo książka zdecydowanie przypadła mi do gustu i dzięki niej mam ochotę czytać więcej powieści antyutopijnych, których jak ostatnio zauważyłam, jest coraz więcej. Pani Malley wykreowała okrutny świat, w którym pragnienie nieśmiertelności i władzy było ważniejsze od drugiego człowieka. W tej książce autorka pokazuje nam  nieprzychylną wersję przyszłości, miejmy nadzieję, że nie tak potoczą się losy naszego istnienia. Tymczasem zachęcam każdego do przeczytania "Deklaracji" bez względu na wiek, bo według mnie naprawdę warto!

 Ocena: 5/6


Książkę otrzymałam od wydawnictwa Wilga, za co 
serdecznie dziękuję!

12 komentarzy:

  1. Raczej nie przeczytam tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie sięgnę po tą książkę, bo mnie zaciekawiłaś. ;3

    OdpowiedzUsuń
  3. Z wielką chęcią się zabiorę za tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam, bardzo podobała mi się fabuła tej książki, mam zamiar przeczytać kolejną część. :3

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się bardzo ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jedna z najlepszych książek, jakie czytałam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Książki jestem bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam i mogę się podpisać ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. nie czytałam, ale myśle że przeczyttam, to któraś już recenzja która czytam i coraz bardziej jestem na tak!

    OdpowiedzUsuń
  10. Pomysł wydaje się świetny, jestem bardzo ciekawa tej książki i z chęcią przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Alys dostałam dzisiaj Twoją przesyłkę!
    Jest cudowna!
    Nie mogłaś trafić lepiej!
    Obie książki są cudne, obu nie czytałam.
    A z Wojciechowską to aż niemożliwe! Wczoraj kupiłam sobie drugą część i było mi smutno, że nie mam pierwszej, choć jest bardziej interesująca (chodzi mi głównie o Namibii).
    Bardzo, bardzo dziękuję!

    OdpowiedzUsuń