środa, 30 sierpnia 2017

171. Dżentelmen w Moskwie - Amor Towles (przedpremierowo)

Tytuł: Dżentelmen w Moskwie
Autor: Amor Towles
Stron: 524
Wydawnictwo: Znak Literanova

PREMIERA: 27 września 2017

Czasem mam ochotę sięgnąć po książkę, która jest innego gatunku niż mój zwyczajowy wybór. Obecnie w mojej biblioteczce króluje fantastyka oraz literatura młodzieżowa, przeplatana z kryminałami. Wcześniej próbowałam co nieco literatury klasycznej, ale nie przypadliśmy sobie do gustu, więc zaprzestałam starań. Jednak odkąd trafiłam w liceum na dzieła Dostojewskiego, zdecydowanie przepadłam, a jako, że akcja "Dżentelmena w Moskwie" dzieje się w Rosji, tak samo jak "Zbrodni i kary", która skradła moje serce, postanowiłam, że spróbuję i sprawdzę czy Towles również urzeknie mnie swoim dziełem.

Wszystko zaczęło się od jednego, z pozoru niewinnego wiersza. Hrabia Aleksander Rostow prowadzący dotąd życie pełne dostatku, mieszkający w jednym z najlepszych apartamentów w ekskluzywnym hotelu Metropol, musi zrezygnować ze wszystkich swoich wygód, przez jeden wiersz. Zostaje on dożywotnio skazany przez bolszewicki sąd, na zajęcie małego pokoiku na poddaszu tegoż hotelu. Rostow doskonale zdaje sobie sprawę, że od teraz wszystko może się dla niego skończyć - lub wręcz przeciwnie, z odpowiednim nastawieniem, przystosowawszy się do warunków, jego życie może się dopiero zacząć. Bohater zostaje pozbawiony wszystkiego, co do tej pory definiowało jego status, ale nikt nie jest w stanie odebrać mu bogactwa, które nosi w sobie.

"Dżentelmen w Moskwie", to niesamowita historia o człowieku, którego życie uległo nagłej zmianie o sto osiemdziesiąt stopni w ciągu kilku chwil. Hrabia próbuje na nowo próbuje wpleść do niego ład i porządek, podczas gdy za murami hotelu rozgrywają się historyczne momenty. Rostow jednak nie może sam ich doświadczyć będąc uwięzionym w hotelu. Nie może wyjść do teatru czy opery, ale stara się kontynuować pozostałe tradycje, chodząc raz w tygodniu o wyznaczonej porze do fryzjera, pojawiać się w hotelowej wykwintnej restauracji, a także rozwinąć znajomości z personelem. Mimo, że utracił wiele i odebrano mu wolność, hrabia pozostaje człowiekiem pokornym i dobrym, a do tego jest prawdziwym dżentelmenem, dla którego honorowe zachowanie jest w życiu kluczowe. Mogłoby się wydawać, że nic go już nie zaskoczy, do czasu gdy poznaje pewną dziewczynkę, dzięki której jego życie znowu zostanie wywrócone do góry nogami.

Książkę Towlesa czytałam z zapartym tchem, od samego początku. Dzięki niej dowiedziałam się nieco więcej o historii Rosji, bo mimo, że bohater był zamknięty w hotelu to wydarzenia rozgrywające się poza nim, miały znaczny wpływ na funkcjonowanie hotelu i jego mieszkańców. Akcja rozgrywa się na przestrzeni ponad trzydziestu lat, a więc czytelnik ma wgląd w wielką część życia bohatera i należy tutaj zaznaczyć, że przez cały ten czas postać hrabiego stawała się mi coraz bliższa, tak jak reszta wspaniałych bohaterów powieści, których poznał.

Jestem urzeczona lekturą "Dżentelmena w Moskwie" i bardzo się cieszę, że dałam jej szansę się porwać. Jest to książka obowiązkowa dla wszystkich wielbicieli historii, szczególnie Rosji, a także dla osób ceniących sobie literaturę z przesłaniem, która skłania do myślenia. Dla mnie była to lektura pełna emocji, w której radosne momenty przeplatały się z wielkim wzruszeniem, a więc na pewno długo o niej nie zapomnę. Polecam!

Za możliwość przedpremierowej lektury 
dziękuję Wydawnictwu Znak Literanova

6 komentarzy:

  1. Mam ten tytuł na uwadze, chętnie przeczytam ;) Lubię rosyjskie klimaty. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Właśnie taka miała być, a więc dobrze wiedzieć, że się udało :)

      Usuń
  3. Swego czasu Dostojewski również skradł moje serce, ale w liceum czytałam "Zbrodnię i karę" zbyt pobieżnie i nie ukrywam, że chciałabym wrócić do jego twórczości.
    Zachęciłaś mnie powyższą powieścią, gdyż niewątpliwie klimatycznie jest podobna do tego, co zaproponował mi swego czasu Dostojewski, a co okazało się być dla mnie niezwykle pasjonującym przeżyciem. Zachęca mnie tło historyczne, gdyż uwielbiam grzebać się w wydarzeniach, które co prawda minęły, ale miały ogromny wpływ na dotychczasowe życie ówczesnych ludzi. Ponadto książek zmuszających do refleksji w moim przypadku nigdy za wiele.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Cię zachęciłam. Właśnie dla mnie największym powodem, by sięgnąć po ten tytuł były podobieństwa i odniesienia do twórczości Dostojewskiego. Myślę, że się nie zawiedziesz :)

      Usuń
  4. If you're attempting to burn fat then you absolutely have to start using this brand new custom keto plan.

    To create this service, licenced nutritionists, personal trainers, and top chefs have united to produce keto meal plans that are productive, decent, economically-efficient, and delightful.

    Since their first launch in 2019, thousands of individuals have already transformed their figure and well-being with the benefits a good keto plan can offer.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover 8 scientifically-tested ones provided by the keto plan.

    OdpowiedzUsuń